Mysterie van Fairanty
Weet jij een leukere naam? PB me die dan en maak kans op 5 rpg-punten! Of weet jij een leukere dorpsnaam en word die gebruikt? Daar kan je ook eens 5 rpg-punten mee verdienen! En per leuke, goede straatnaam, krijg je er ook nog een 2 per stuk!
Mysterie van Farainty is een bepaalde RPG wedstrijd. Het is een strijd tussen het goede en het kwade.
Het speelt zich af rond deze tijd, maar dan in een vreemd Middeleeuws dorpje. Je kan er heen verhuizen, dat je niks afweet van de poort of dat je in een dorpje in de buurt bent en je het andere dorpje wilt bekijken, bedenk iets leuks. Alles wat er leeft is middeleeuws, dus eigenlijk niet uit deze tijd. Als je weer terug wilt, of je wilt even naar het bos buiten het dorpje (het dorpje ligt in het bos), merk je dat je niet meer terug kan. Alle elektrische apparaten doen het daar niet, de rest gelukkig wel (wat je bij je had).
Er wordt een burgemeester gekozen, die goede beslissingen moet nemen om de rust te bewaren, voor de burgers te zorgen, etc. In de 1e nacht vind de burgemeester de manier hoe ze hier weg kunnen komen… hoe? Doe mee en merk het!
Een licht briesje waait door het dorpje (het is herfst) en alles lijkt gezellig en rustig. Je komt in het dorpje aan en besluit de regels/wetten van het dorpje te lezen om zo te weten hoe je je moet gedragen…
Bewoners van Farainty is een RPG-spel waarin je probeert de andere soort uit te roeien (goede de slechten, slechten de goeden). Er bevinden zich in het dorp mensen met een goed hart, een slecht hart en mensen zonder kant. Wie wie is, weet niemand en niemand verteld het, om zo te voorkomen dat ze vermoord worden. Wie verslaan als eerste alle mensen van de andere kant? Welke kant wint er?
Je speelt als een verzonnen personage, bijvoorbeeld een vrouw van 30 (minstens 17 jaar, zodat je meerderjarig bent! En het is in de herfstvakantie! Dus op Zweinstein nog zitten met 17 jaar, is dus mogelijk). Achter die gedaante krijg je een functie (rol), je personage verbergt de functie, niemand mag het weten. De functie geeft je een bepaalde vaardigheid, die kan helpen naar de overwinning.
De rollen verdeel ik en iemand met ervaring mag me helpen als assistent-spelleider. Meld je aan door een PB te sturen. Zelf doen wij niet mee, alleen de doden vermelden wij en maakt een van ons de nacht. We melden wel bij wie je het moet melden als je die nacht iets wilt doen (in PB), maar als er niks gezegd is, bij sharon.
Je mag alleen niet aan anderen laten zien wie je bent! Dat kan je leven in groot gevaar brengen. Stiekeme hints kan je posten, zodat mensen die goed opletten weten wie je bent, maar pas op! Ook de tegenpartij kan er dan achter komen. Je weet het nooit. Dus weet zeker of je ze er wel in stopt. Maar het maakt het wel vaak leuker en interessanter.
Als jullie het leuk vinden, wil ik na afloop wel vaker dit organiseren en kan ik zo ook die andere rollen gebruiken.
Overdag stem je op wie jij denkt dat een dooddoener is en op de brandstapel moet (pas vanaf dat het aangegeven word, dus nadat de burgermeester bekend is). Dat doe je door naar het plein te gaan en je stem op een blaadje in te vullen en in de stembus voor de brandstapel te doen. (Ook als je Dooddoener bent natuurlijk, anders weet de rest natuurlijk dat jij er 1 bent...)
's Avonds wordt de persoon met de meeste stemmen verbrand op de brandstapel en bij gelijk spel heeft de burgermeester uit de personages met evenveel stemmen de keus wie.
Je kan maar 1 keer stemmen, in dikgedrukte letters, zodat ik het meteen kan zien. Anders telt hij ook niet mee, want ik lees er dan overheen! Vermeld ook waarom je diegene verdacht. Overdag (tot 5 uur) mag je in je bericht aanpassen op wie je stemt, niet later, hooguit als ik het goedkeur. Als je nog niet gestemd had, kan je dat nog doen tot half 8, later dan dat moet je toestemming krijgen.
Als je iets erbij wilt zetten, moet dat bijna vlak erna zijn, anders hebben anderen het al gelezen en gaat het fout. Als je het doet, moet je snel zijn en voor 1 uur! Zit je echt vast met een fout, meld het, dan zoeken we een oplossing!
De regels in dit RPG-spel zijn eigenlijk hetzelfde als in een gewone RPG gesprek. Let wel op, je RPG’t in de ik-vorm, niet in de hij/zij vorm! En het bepalen van wat een ander doet, is ook hier ten strengste verboden! Ook is dit in verleden tijd geschreven.
Het spel wordt met iets van 20 tot hooguit 30 mensen gespeeld, doordat het de eerste keer is, misschien wel minder. Iedereen kan natuurlijk niet even vaak op de pc, daarom mag je per persoon, per dag, maximaal 3 berichten posten. Dus van 's ochtends, tot 's avonds, maar totdat ik een bericht post dat je moet stoppen, want dan ga ik de stemmen tellen en komen de doden aan bod.
Er bestaat natuurlijk een kans dat je al drie keer hebt gepost, maar dat je vergeten bent te stemmen. PB mij dan en geef je stem door. Misschien krijg je dan wel toestemming om dan een extra bericht te posten en anders weet ik je stem in ieder geval. Probeer het wel zo veel mogelijk te voorkomen!
Je post moeten per stuk ook minstens je hele tekstveld vullen, korter is verboden! Langer is natuurlijk altijd goed.
Overdag gaan de bewoners stemmen, theorieën maken en proberen aan het verschil in tijd te leven, waar niet alleen jij, maar ook als personage aan moet wennen. Zo is er het dorpsplein midden in het dorpje. Hier omheen staan enkele winkeltjes, huizen en een stadshuis. Oftewel, dé beste plek om mensen te ontmoeten.
Vergeet alleen niet, dat niemand meer terug kan naar hun normale tijd. Iedereen zit in het middeleeuwse dorpje vast, totdat uiteindelijk de oplossing daar is. (komt aan bod tijdens 1 van mijn berichten)
Hoe arriveer ik dan?
De eerste keer dat je aankomt, zie je ergens een poort in het bos. Het kan zijn dat je er heen verhuisd, maar toch niet weet dat je er niet uit kan. Of dat je met je kleinere zusje aan het overgooien was en je bal door de poort viel en je terug wilde gaan, maar het niet ging (je spullen verschijnen dan automatisch in koffers naast je. Bedenk maar iets. Alleen mensen/wezens met magische gaven kunnen de poort zien en erdoorheen. Stervelingen/dreuzels of hoe je personage ze ook noemt, kunnen ze niet zien.
Overdag stemmen de bewoners op degene die ze het verdachts vinden. De persoon met de meeste stemmen zal die avond verbrandt worden. Is er gelijke stand, beslist de burgermeester wie er op de brandstapel komt.
In de nacht doe je niks. Iedereen slaapt dan. Alleen als je een speciale rol hebt, met een vaardigheid, PB je mij voor half 8, als je hem gebruiken wilt die nacht, voor wie je het gebruikt. Ook de dooddoeners moeten overlegt hebben en mij voor half 8 een PB gestuurd hebben wie ze die nacht aanvallen. Hoor ik niks voor die tijd, vallen ze niemand aan. Dat is alleen niet handig als je de goeden wilt uitschakelen natuurlijk. Per nacht kunnen de dooddoeners 1 iemand aanvallen. ’s Nachts slapen – in het spel – dus alle bewoners.
Meldingen als wie de Dooddoeners die nacht aanvallen rol, wie een drankje geeft of wie je beschermt… enzovoort, worden naar de spelleidster gePBt.
Krijgt de spelleidster niets binnen van bijvoorbeeld de Dooddoeners, gaat de nacht wel gewoon door, maar wordt er dus niemand vermoord door de Dooddoeners. Ik raad de Dooddoeners dus sterk aan altijd te melden wie zij willen doden, want het makkelijk maken voor de goede bewoners is niet zo slim…
De nacht kan wél een dagje (een dag zoals voor ons) verschoven worden als er niet genoeg stemmen voor de lynch zijn. Of wanneer de spelleidster en de assistent-spelleidster beiden de nacht echt niet hebben kunnen maken. (tijdgebrek, ziekte of zoiets)
Pm mij even met waar je wenst te wonen als je echt ook meedoet, en eventueel het adres van je eventuele winkelzaak/café/wat je ook neemt (als je het neemt), dan zet ik dat hier in de beginpost neer en komen we niet met het probleem dat er mensen in dezelfde woningen wonen. (Tenzij ze samen wonen, dat mag!) Vergeet niet even hier onder te kijken of je plek(ken) niet toevallig al bezet is (zijn) voordat jij mij PBt.
Adressenlijst:
Komt eraan
Ook als je een bedreiging vormt voor de Dooddoeners en je verteld dat rond, is er een grote kans dat je dezelfde avond word vermoord. Doe dat dus niet!
Je rol via Msn vertellen mag ook niet. Niemand verteld zijn rol ook maar aan íémand die ook meespeelt in het spel wat zijn rol is. Ook niet aan mensen die andere deelnemers kennen, die kunnen het ook doorgeven. Houd het dus gewoon voor je, dat is het beste! Ook geen hints tegen elkaar als “ik ben in ieder geval geen Dooddoener…”. Hoe meer er geheim is, hoe leuker het spel!
De enige die de rollen van elkaar weten zijn de Dooddoeners, natuurlijk. Hoewel: onthoud, voor het geval je die rol hebt: Sommige dooddoeners hebben een bepaalde rol, bijvoorbeeld Lucius Malfidus. Hij zit in de groep dooddoeners, maar de dooddoeners weten niet van elkaar wie het is!
Het doel van het spel is geruchten maken, verdenkingen verzinnen, samenzweren met anderen, roddels verzinnen, totaal paranoïde worden, schijnheilig doen in het geval van een Dooddoener, je in een andere tijd laten wennen, enzovoort.
Over het laatste: denk aan de klederdracht, architectuur, vervoer… geen spijkerbroeken in de middeleeuwen (tenzij je dat bij je hebt), geen leren banken, geen bussen… geen treinen… let daar op. Ook géén iPods of Mp3’s, die doen het allemaal niet!
Ja, met dit spel kun je wat winnen! En wat zullen dat zijn? De waarschijnlijk bekende rpg-punten! Voor ieder spel (als het herhaald wordt) is er een zak met 50 rpg-punten opzij gelegd die verdeeld wordt onder alle bewoners die gewonnen hebben. Het zal dus zo gaan:
Aantal personen die winnen
Aantal Magicpunten per persoon
50 : (aantal winnaars) = winnend geldbedrag per winnaar
… mag je nog maar twee keer reageren.
… mag je geen informatie doorspelen aan de spelers in je posts. (Je kunt altijd weer tot leven gewekt worden, maar je weet niet welke rol je terugkrijgt… genoeg redenen om het niet te doen.) Speel je toch informatie door en dit wordt opgemerkt door de iemand, kun je niet meer tot leven gewekt worden in dit spel (en ben je uit het volgende spel verbannen als dat komt)
- Tot leven wekken:
… In de boeken is het niet mogelijk, hier wel... Er zijn dorpsbewoners met een vaardigheid om mensen tot leven te wekken... (Meer informatie: zie de rollen.)
Dit wordt net als alles wat er met speciale rollen gedaan wordt, via de spelleidster gedaan.
… als je terugkomt uit de dood krijg je een andere rol. Dit geldt niet voor Dooddoeners. (Maar die worden gebruikelijk ook niet tot leven gewekt.) Als je eerst bijv. een heks/tovenaar was, kan het zijn dat je een totaal andere rol krijgt, een goede, of een slechte, alles is dan mogelijk.
De assistent-spelleidster is nieuw vanaf deze versie. (à Wakkerdam #4.) Dit omdat spelleid(st)ers niet dag en nacht tijd hebben om op het forum te zitten. Met wat hulp erbij zou het leiden wel mogelijk zijn.
Wie PM ik waarvoor?
- Het komt in de nacht: sharon, tenzij in de topic vermeldt wordt dat ze weg is, want dan moet de assistent-spelleider de nacht maken.
- Het is een vraag over mijn rol: degene die online is. Zijn we beiden online, dan PM je sharon. Als je antwoord terugkrijgt van de assistent-spelleider had ik geen tijd en PBde ze jouw vraag vlug door zodat hij toch beantwoord kon worden.
- Het is een vraag die niet geheim is: je zet hem gewoon in deze topic of PB't iemand. Hiervoor geldt dezelfde regel als hierboven.
Deelnemers (max. 30, maar waarschijnlijk minder…)
Charlotte Magic
Speedy3322
...
Moorden door de Dooddoeners:
Dood door brandstapel:
Door andere rollen: